Pendaftaran Online Rumahwip Rumah Mampu Milik Wilayah Persekutuan
Menerusi laporan media bertarikh 23 Februari 2014 melaporkan bahawa Kementerian Wilayah Persekutuan telah melancarkan portal Rumah Mampu Milik Wilayah Persekutuan (Rumawip) untuk memudahkan orang ramai membuat pendaftaran jika ingin mendapatkan rumah sendiri
Memetik kenyataan
Menteri Wilayah Persekutuan berhubung “Rumawip” memaklumkan bahawa sebanyak
30,000 unit rumah akan dibina dalam tempoh lima tahun akan datang melibatkan
20,000 unit di Kuala Lumpur, 8,000 unit di Putrajaya dan baki 2,000 unit di
Labuan
Sehubungan daripada itu,
sesiapa yang berminat untuk mendaftar Rumawip boleh melayari laman sesawang
Kementerian Wilayah Persekutuan untuk mengetahui lebih lanjut tentang Rumahwip.
Untuk tujuan pendaftaran secara
online, sila klik pautan di bawah untuk melayari laman berkenaan.
GARIS PANDUAN
PERMOHONAN RUMAH MAMPU MILIK WILAYAH PERSEKUTUAN (RUMAWIP):
1. Pemohon
boleh mendaftar secara online.
2. Jika
anda sudah mendaftar, anda akan menerima mesej seperti ini
(Tahniah! Akaun anda berjaya didaftarkan, Sila semak emel anda untuk membuat pengesahan. Jika anda tidak menerima sebarang emel dalam tempoh 24 jam sila hubungi urusetiarumawip@kwp.gov.my)
(Tahniah! Akaun anda berjaya didaftarkan, Sila semak emel anda untuk membuat pengesahan. Jika anda tidak menerima sebarang emel dalam tempoh 24 jam sila hubungi urusetiarumawip@kwp.gov.my)
3. Selepas
mendaftar, pemohon hendaklah mengemaskini Profil Peribadi mereka.
4. Apabila
projek telah dibuka untuk permohonan, pemohon hendaklah mengemukakan permohonan
secara online.
5. Sekiranya
permohonan tersebut LAYAK DIPROSES, maka pemohon diminta mengemukakan dokumen
sokongan berikut;
1. Salinan
Kad Pengenalan Pemohon
2. Salinan
Kad Pengenalan Pasangan (Suami/Isteri)
3. Salinan
Surat Nikah / Sijil Perkahwinan/Surat Cerai / Sijil Kematian
4. Penyata
Gaji Terbaru
5. Penyata
KWSP atau Penyata Cukai Pendapatan
6. Salinan
Bil Elektrik/Air
6. Sekiranya
permohonan LAYAK DIUNDI, maka Surat Jemputan menghadiri proses pengundian akan
dihantar kepada pemohon melalui e-mel. Sila semak e-mel atau Daftar Masuk
sistem untuk melihat status permohonan.
7. Sekiranya
Pemohon BERJAYA dalam proses pengundian, Surat Pengesahan akan dihantar melalui
e-mel kepada Pemohon.
8. Senarai
nama permohon yang berjaya akan diserahkan kepada PEMAJU yang terbabit untuk
mengeluarkan Surat Tawaran Pembelian. Urusan seterusnya pihak Pemohon akan
berurusan dengan Pemaju sehingga Pemohon berjaya menduduki rumah yang dipohon.